Posiadanie własnego garażu to bardzo ważna sprawa dla wielu właścicieli samochodów, pojazdów jednośladowych czy też różnych maszyn. Garaż zapewnia ochronę przed kradzieżą, aktami wandalizmu oraz niekorzystnymi czynnikami pogodowymi. Niezwykle istotnym elementem garażu jest nie tylko jego konstrukcja i materiał, z którego został on wykonany. Bardzo ważną rolę odgrywa również brama, która powinna zostać właściwie dopasowana do typu garażu, jego rozmiaru oraz do wymagań i potrzeb użytkownika.
Wybór odpowiedniej bramy do garażu wcale nie jest prostym zadaniem. Na rynku dostępnych jest bowiem wiele rodzajów takich elementów, które różnią się od siebie sposobem otwierania, izolacją termiczną, właściwościami antywłamaniowymi oraz estetyką i wygodą użytkowania. Warto też dodać, że w zależności od wybranego rodzaju bramy cena może wynosić około 1000 zł, ale istnieją też o wiele droższe modele. Już na etapie budowy warto pomyśleć o rozwiązaniu dopasowanym do konkretnego garażu. Na szczęście istnieje wiele opcji, spośród których każdy powinien znaleźć optymalne rozwiązanie.
Górne bramy segmentowe
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań są bramy garażowe http://nowakbramy.pl/oferta/roletowe-garazowe/ o konstrukcji segmentowej górnej. Skrzydła takich bram zwykle składają się z 3-6 elementów, które są połączone ze sobą zawiasami posiadającymi zabezpieczenia w formie uszczelek. Takie elementy zapewniają skuteczną ochronę połączeń przed różnymi niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Bramy tego rodzaju są najczęściej wykonywane z ze stali ocynkowanej o zróżnicowanej grubości. Jest ona pokrywana stalową blachą, a wykończeniem może być drewno, aluminium, okleina z tworzywa sztucznego albo warstwa farby proszkowej. Dodatkowo segmenty są wypełnione styropianem lub pianką poliuretanową zapewniającą odpowiedni poziom izolacji. Brama działa w taki sposób, że jej segmenty poruszają się przy pomocy rolek po prowadnicach, które są zamontowane na ścianach i suficie w garażu. Gdy brama jest otwierana, jej płaszcz chowa się pod powierzchnią sufitu. Koszt takiej bramy zależy od poziomu izolacji, wykończenia czy też elementów dodatkowych, takich jak napęd. Zwykle sięga on poziomu 1000-4000 zł.
Boczne bramy segmentowe
Właściciele niższych i szerszych garaży chętnie spoglądają na bramy garażowe w wersji segmentowej bocznej. Segmenty, z których składają się takie bramy są takie same jak w przypadku bram górnych, jednak są one ułożone pionowo i gdy brama jest otwierana, wówczas zachodzą one na jedną ze ścian wewnątrz garażu. W przypadku takiej konstrukcji prowadnice znajdują się w podłodze oraz na suficie pomieszczenia garażowego. Istotną zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności otwierania całości bramy, gdy do garażu chcemy wprowadzić rower lub gdy chce do niego wejść jedna osoba. Bramy segmentowe boczne, podobnie jak górne zajmują bardzo mało miejsca, a ich skrzydła nie wysuwają się poza garaż. W związku z tym są to rozwiązania świetne dla osób chcących zaoszczędzić miejsce na ciasnych posesjach, przy krótkich podjazdach oraz garażach znajdujących się blisko ogrodzenia. Atutem takich bram jest łatwa obsługa oraz doskonała ochrona przed wydostawaniem się ciepła z garażu. Koszt bramy segmentowej w wersji bocznej to około 4000-5000 zł.
Bramy w wersji uchylnej
Uchylne bramy garażowe przez wiele lat były stosowane w wielu garażach. Aktualnie ustępują one pola wersjom segmentowym, jednak mimo to nadal wielu właścicieli garaży decyduje się na rozwiązania uchylne. Głównym atutem tego produktu jest jego przystępna cena. Za bramę uchylną należy zapłacić około 1000-2000 zł w zależności od jej ocieplenia i innych parametrów. Ten rodzaj bramy posiada bardzo prostą konstrukcję. Skrzydło unosi się na prowadnicach i zachodzi nad samochód, a następnie chowa się pod sufitem. Uchylne bramy garażowe są zwykle wykonane z aluminium lub ze stali, a ich wykończenie stanowi okładzina PCV lub drewniana. Są więc one trwałe, funkcjonalne i estetyczne.
Bramy rolowane do garażu
Bramy garażowe http://www.nowakbramy.pl/oferta/roletowe/ w wersji rolowanej są wykonane z kilkucentymetrowych, wąskich lameli ze stali albo aluminium. Ich wypełnienie może stanowić izolacyjna warstwa pianki poliuretanowej. Elementy te posiadają połączenia przegubowe na całej długości ramy i w ten sposób tworzą osłonę, która jest nawijana na wał, który znajduje się nad wjazdem do garażu. Obsługa takich bram jest bardzo prosta, a nowoczesna konstrukcja jest łatwa w obsłudze i świetnie chroni wnętrze garażu przed utratą ciepła. Podobnie jak w przypadku konstrukcji segmentowych, bramy rolowane doskonale spisują się na posesjach z krótkim podjazdem i ograniczoną ilością miejsca. Koszt takiej bramy to 2000-3000 zł.
Tradycyjne bramy rozwierane
Najbardziej standardowa wersja to brama rozwierana, która składa się z jednego albo dwóch skrzydeł. Są one mocowane przy pomocy zawiasów na ościeżach bocznych i działają tak samo jak zwykłe drzwi. Należy pamiętać, że do ich otwierania i zamykania potrzebna jest odpowiednia ilość miejsca na posesji. Zimą należy pamiętać o usunięciu śniegu, który może utrudniać otwieranie i zamykanie. Bramy takie można kupić za około 2000 zł.